Animeret læring
Workshops og projektforløb

Animationsfilm er billeder, bevægelse, lyd og fortælling i en skøn forening, der med alle sine håndnære virkemidler åbner op for alverdens måder at fortælle og undersøge materialer og emner på. 

Vi tilbyder stop motion animationsworkshops og undervisningsforløb til børn og unge som et redskab til at opnå indsigt, erfaring og viden gennem en sjov og medskabende process. 

Indsigt og viden gennem leg

Når vi afholder workshops eller skoleforløb, bruger vi animationsformen stop motion. Det er en teknik, der er fantastisk sjov og enkel, idet du kan placere alting under et kamera og gennem ryk og affotografering forvandle det til levende fortællinger.

Stop motion har derudover også den helt særlige kvalitet, at man inddrager den taktile oplevelse: det at have materialerne fysisk i hånden, eksperimentere, afprøve og skabe illusionen af bevægelse med sine bare hænder er en helt unik og sanselig arbejdsform, som åbner op for muligheden for at gå på opdagelse i alverdens materialer og fortælleformer.

CASE

Kulturens Laboratorium

I et partnerskab med Kroggårdsskolen, Danmarks Jernbanemuseum og den elektroniske lydkunster Karsten Pflum, deltog vi i Kulturregions projekt Kulturens Laboratorium.

Kulturens Laboratorium formål er at udvikle en vidensdelende kulturtjeneste på Fyn, hvor kulturinstitutioner, kunstnere og skoler fra hele kulturregionen samarbejder om udviklingen af nye kunst- og kulturformidlingsforløb til skoleelever på tværs af genrer og fag.

Vi deltog i projektet som animationskunstnere, hvor vi hjalp børnene i arbejdet med at bringe deres historier til live gennem en surrealistisk collagestil i en fragmenteret fortælleform- og stil.

Vores del af projektet mundede ud i en sammenklippet film bestående af elevernes individuelle animationsfilm og lydredigeringer. Resultatet kan ses herunder.

“Animation skal udforskes og udfoldes, der hvor man mindst venter det. I samarbejdet med Sekvens fik jeg øjnene op for både muligheder og faglige nye veje at gå i forhold til formidling af jernbanehistorie”

LISE STADELUND, UNDERVISNINGS- OG UDVIKLINGSANSVARLIG
PÅ DANMARKS JERNBANEMUSEUM

Projektet havde forskningstilknytning via Tatiana Chemi (lektor ved AAU). Hun dokumenterede og evaluerede forløbet, som mundede ud i en rapport med en række anbefalinger, hvis formål er at gøde jorden for flere samarbejder mellem skoler, kunstnere og kunst- og kulturinstitutioner.

Læs forskningsrapporten her

fisk_perron
jernbane_screenshot_vogn_vogn

VI TILBYDER

Animation som redskab til kunst- og kulturformidling, eller som undervisningsmiddel i folkeskolen.

Workshops 

Gennem animation kan man på en nærværende og legende måde sanseliggøre kultur- og kunstformidling og derved skabe indsigt i fx et museums udstillingsmateriale eller en event eller festivals tema og indhold. Ved at koble fortælling på levende billeder og lyd, og gøre de besøgende til aktive medspillere, vil oplevelsen efterlade indtryk, der huskes.

Ønsker du at få os på besøg til dit event eller i din kulturinstitution, så tilbyder vi animationsworkshops af fx 3-6 timers varighed.  Længere forløb kan også arrangeres efter aftale.

Nysgerrig efter at vide mere, så er du velkommen til at sende os en mail, eller booke et møde.

Kontakt os

Skoleforløb

Arbejder I med et konkret emne, tema eller fag, som I ønsker at formidle gennem en æstetisk og kreativ læringsproces, så indgår vi gerne i en dialog og et samarbejde med jeres skole i udviklingen af et undervisningsforløb, som kan styrke disse mål gennem animation.

Vi kan også tilbyde et færdigt forløb til folkeskolen, som spiller perfekt sammen med den åbne skole. 

Nysgerrig efter at høre mere, eller vil du booke os til et forløb? Så tøv ikke med at kontakte os.

Piger_400x440px
Udklip_Barn_400x440
Introduktion_Jernbanemuseet_Cropped

Enkel teknik – sjov process

Når vi arbejder med børn og animation, lægger vi vægt på en simplificering af animationsteknikken, så man bevarer det legende element uden at fortabe sig i de tekniske spidsfindigheder. Vi mener nemlig at man lærer bedst når man har det sjovt.

Graden af simplificering afhænger af børnenes alder og erfaringsgrundlag, og alt efter behov kan der justeres både op og ned for det animationstekniske niveau. 

Stop motion kan i princippet være super detaljeret og kompliceret, men kan omvendt også koges ned til at rumme ganske få kerneelementer. 

Vi lægger vægt på en animationsstil og -æstetik, der er indenfor børns rækkevidde. 

Vi har udviklet og designet vores egne transportable animationsborde, som består af flere flytbare glaslag.

Dette giver børnene mulighed for at arbejde med flere adskilte lag i opbygningen af deres scene, og de kan således arbejde med dybdekompositioner bestående af forgrund, mellemgrund og baggrund på en helt håndgribelig og letforståelig måde. 

Om os

Vi, Camilla Boman Jensen og Mette Dahlquist, er begge uddannede som illustratorer fra Designskolen Kolding på linjen for Visuel kommunikation. Vi driver sammen Sekvens, hvor vi løser opgaver indenfor illustration og animationsdesign.

Vi har haft fornøjelsen af at undervise i animation på folkeskoler, børnehaver, kulturinstitutioner og på kulturskoler og er til stadighed grebet af at udforske potentialet indenfor undervisning og kunst- og kulturformidling gennem animationsdesign.

Det er en kæmpe glæde at kunne dele vores kærlighed til animation, gode historier og gakkede karakterer med børn, som besidder en vildskab, idérigdom og nysgerrighed, der går perfekt hånd i hånd med stop motion animationen.

 

Kontakt

Interesseret i at høre mere?

Har du en idé du gerne vil vende med os, eller vil du gerne hyre os til et animationsforløb til din skole, kulturinstitution eller event, så send os en besked via kontaktformularen, eller på: kontakt@sekvens.dk.   

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked